Jahopp, då har man IBS

Hejsan och hallå!

Ja, vart ska jag börja. Igår började jag att dricka Laxabon som skulle blandas ut i 4 liter vatten. (Detta för att jag skulle vara helt tömd inför morgondagens undersökning av tarmen). Jag skulle dricka en liter per timme. Det gick ju sådär, den där skiten smakade ju saltvatten o jag höll på o spy varje gång jag tog en klunk.. Beslutade att hälla i lite saft och det blev ju betydligt bättre, men absolut inte gott! Fattar dock inte hur jag skulle få i mig 4 liter på 4 timmar, tror jag drack 3,5 liter på typ 8 timmar. Jaja, tarmen blev ju tömd iaf och såg bra ut enligt doktorn.

Under natten sov jag väl kanske 3,5-4 timmar för jag hade så ont i magen och för att jag var nervös inför idag. Koloskopi-undersökningen gick ju typ allt annat än bra. För det första hjälpte inte det lugnande iom att jag tjöt konstant och hyperventilerade. O den smärtstillande jag fick undrar jag vart fan den försvann, inte hjälpte den ett dugg. Det var fan det värsta jag gjort i hela mitt liv, det gjorde grymt ont! Trodde bara det skulle vara obehagligt men fy fan säger jag. Dom blåste in luft o höll på. Men ondast gjorde det när dom kom till en sväng i tarmen, fan trodde jag skulle dö. Bara skrek hela tiden o tjöt. Det hade tydligen hörts ända ut till väntrummet sa Daniel.. Men har man ont så har man! Det dom kom fram till var att det var IBS iaf, en tarmsjukdom av ngt slag. Ni som är nyfikna kan läsa här. När allt var över frågade läkaren om undersökningen var så farlig o jobbig som jag trodde och då svarade jag "NAE VÄRRE!" för det var det verkligen.

Måste iaf säga att jag var otroligt duktig på en grej. Jag tog nämligen spruta i armvecket UTAN emblaplåster lr ngn bedövning alls. Jag är sjukt stolt! Men som sagt kunde ju själva undersökningen gått lite bättre. Skönt att det är över nu iaf. Tyckte jag var så duktig att jag var o köpte mig två nya fiskar. En Mosaikgurami och en Nyckelhålsciklid :) mkt söta.

Ska säga tack till Daniel också som gick upp så tidigt o stöttade mig, du är bäst!
Älskar dig <3

Kommentarer
Marcus

Ajdå, riktigt tråkigt och höra! Det enda ja kanske kan göra och säga till en liten tröst är att jag har en mild variant av IBS, har dock blivit bättre på senare tid, men ändå.. Sjukt segt! Mor & Syster har samma som du :(


2008-11-28 @ 18:33:13
Jocke

Lite tråkigt att de inte finns något direkt botemedel, men man verkar ju kunna anpassa sig till det och få bättre förutsättningar. De kommer bli bra ska du se, jag med flera stöttar dig :)


2008-11-28 @ 18:44:44
Jennifer

Marcus: aha okej, ja det är ju inte kul alls! Men skönt att man inte är ensam. Det är ju rätt vanligt.



Jocke: Ja det tycker jag är väldigt störigt. Får pröva mig fram med olika tabletter o sånt. Men man lär sig ju o leva med det helt enkelt. Ja vet det behövs! Det är bra att ni finns <3


2008-11-28 @ 18:50:05
Fredrik

Krya på dig hoppas du blir frisk fort :)


2008-11-28 @ 20:04:25
Fredrik

oj skrev fel .. sorry (trög)

Jag stöttar dig iaf


2008-11-28 @ 20:05:49
M

Du var jätteduktig idag. Så här efteråt kan jag tala om att jag var osäker på om du skulle klara av hela undersökningen, men det fixade du, jag är stolt över dig så du vet. Nu ska vi bara se till att göra det bästa av det och försöka att lindra värk mm så mkt det går. Love you.


2008-11-28 @ 20:55:00
Jennifer

Fredrik: Haha tack så mkt :)!



M: Jao det var inge kul, värre än jag trodde att det skulle vara också :( Det ska nog bli bättre nu hoppas jag. Love you too!


2008-11-28 @ 21:19:19
Molly

Aoo :/ Lät inget roligt du.. Men på något sätt kanske det är skönt att få veta vad det är och slippa gå och oroa sig för det. Duktigt att orka sig igenom undersökning och dyl. i all fall! <3



Får hoppas att det går att leva med! Jag och mamma finns också här om det är nåt! Puss


2008-11-28 @ 21:45:20

Bloggadress: http://molkan.se
Jennifer

Nae, störigt när det inte finns ngt botemedel direkt, bara tabletter som kan lidra o annat. Skönt att inte behöva göra undersökning ngn mer gång iaf, känns skönt efteråt. Men har fortfarande ont i magen ofta så får gå till apoteket o köpa alla tabletter dom har ahha, ngn måste ju hjälpa :)



Aw tack så mkt! <3


2008-11-28 @ 22:11:44
Marcus

Antar att du redan fått massa tips, men om inte så kan jag säga att det underlättar en massa om man håller sig borta från fet och stark mat, typ såser som inte är tillräckligt späda osv, funkar för en annan iaf!


2008-11-29 @ 00:50:55
Jennifer

Nae, fick inga tips alls. Fick två broschyrer att hämta bara. Inget recept lr någonting. Dom säger ju fan inget. Har ju tagit massa prover me, o det var länge sen. Har inte fått svar på ett enda. Dom skulle kolla gluten också, man vet ju aldrig..

Tkr inte jag äter så fet mat, har tänkt på det nu på senaste tiden också så det funkade väl inte. Så grymt störigt när man inte vet va man kan äta osv. Det är ju så grymt olika från person till person :( Men man lär sig väl med tiden hoppas jag.


2008-11-29 @ 02:30:16
Pontus

Usch vad tråkigt jennifer :/

kan inte vara kul, men du klarar av det tror jag säkert :) tummen upp för danne som stötta också ju :D



Var de jobbigt o dricka dom där litrarna?

haha de gör jag varje dag ;>


2008-11-29 @ 16:23:39
Jennifer

Jao, inge kul alls. Men skönt att veta att det inte är ngt farligt iaf. Daniel är bäst :)



Haha asså det var ju kanske inte mängden endast, men smaken var ju sinnessjukt äcklig. Höll på o spy. Sen vare nog att jag inte fick äta heller, så var helt tom i magen o sen skulle trycka i mig allt det där. Sen har jag nog en liten magsäck också, för ner gick det inte haha, magen var stor som en ballong.


2008-11-29 @ 16:36:40



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:



Trackback
Totalt:
Idag:
Online nu: