Svar på fråga

Jag kunde tyvärr inte kommentera på din blogg så hoppas det går bra att jag tar upp frågan här och ger svar.


Victoria:

"Hej! Jag måste bara kommentera din blog, den är jättefin - kul med ännu en "kaninmänniska"! Måste sparas i Favoriter. ;)

Dina hårbollar verkar helt underbara, det är två små lejon va? Förde du ihop dem väldigt tidigt? Jag själv har ett teddy-lejon som bor ensam, men jag har funderat på att kanske skaffa en tös till honom (båda kastreras då) om något år eller så. Men då kanske det är för sent? :)"


Svar:

Måste börja med att tacka för de fina orden :)

Eddie är teddy/lejon, men ser mest ut som ett lejon, och Tösen är ett lejon förmodligen (köpt i djuraffär). Antagligen är hon ett dvärglejon då hon är så liten och har små öron som står uppåt.

Eddie bodde först med en annan kanin som tyvärr dog i nov 09. Det var en kastrerad hane som hette Billy. Dom trivdes så himla bra ihop, så trodde aldrig jag kunde hitta en annan kanin som Eddie skulle acceptera lika bra som Billy. Men iaf så blev Eddie givetvis jätte deppig och nere, syntes verkligen, var jätte jobbigt att se. Eddie och Billy hade bott med varann ända sedan de var små. Bestämde mig då för att skaffa en liten tös till Eddie. Hittade en liten tuss i djuraffären när jag bara skulle köpa hö ;) Men blev som förälskad i henne så det gick inte att gå därifrån utan henne.

Det första jag gjorde när jag kommit hem med henne var att hon skulle få vara själv i buren och känna hans lukt, vant sig osv. Sedan när hon varit där i ett tag så tog jag dom till ett neutralt ställe (i badrummet) där dom fick träffas för första gången. De sprang runt lite och jagade varann först, men sedan gick det över och det syntes att dom skulle trivas med varandra. Eddie blev märkbart gladare över Tösens sällskap och då var jag glad. Dom trivs verkligen hur bra som helst i varandras sällskap och det är så underbart att se.

Enda gångerna som dom bråkar lite är när Tösen blir skendräktig och ska dra bort päls från Eddie och boa med. Eftersom hon inte är kastrerad så håller hon på sådär. Har tänkt att kastrera henne, då det är bra mot diverse sjukdomar och beteendet osv. Men har inte gjort det ännu. Men det har aldrig varit några allvarliga bråk med bettskador osv. Bara lite hår som flyger och så springer de runt runt i buren.

Så så gick det till när jag förde ihop mina kaniner iaf. Eddie var ju nästan 1 år när han fick träffa Tösen. Så det kan ju gå, man märker nästan direkt om dom passar ihop lr inte. Viktigt är att det får ta sin tid när du får hem den andra kaninen och att den får känna den andras lukt osv. Sen att dom träffas på ett neutralt ställe! Annars om de träffas i buren kan den kaninen du haft sedan tidigare känna att den andra inkräktar på dennes område och se det mer som en fiende.

Hoppas du tycker svaret var bra, är det ngt annat så är det bara att fråga!

Btw var din kanin hur söt som helst! :)

Kommentarer
victoria

Tur att du sa att du inte kunde kommentera, för jag har tydligen haft en knasig inställning utan att veta om det. :) Men nu går det att kommentera.



Tack för svaret! :) Vad härligt att höra att din Eddie accepterade sin nya vän. Förstår att det måste vara himla jobbigt att se sin tuss så olycklig, lite intressant att man kan se sådant ändå... Har du köpt Eddie från någon uppfödare? :)


2010-04-02 @ 19:46:08

Bloggadress: http://pongobunny.blogspot.com
victoria

Tösen verkar, av videoklippen att döma, vara en riktig underbaring trots att hon kommer från en djuraffär! Att hon är busig är ju gulligt, även om jag själv mest föredrar lugna kelgrisar. :D Min kanin är väldigt lugn (lite som tjuren Ferdinand) men han kan verkligen säga till! Ta bara igår som exempel, vi var ute i skogsdungen utanför mitt hus och på vägen dit hann han bita mig. Han ville tydligen gå själv, inte bli buren. :P Annars är han världens snällaste. ;D


2010-04-03 @ 09:50:46

Bloggadress: http://pongobunny.blogspot.com



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:



Trackback
Totalt:
Idag:
Online nu: